dėmesys

Kaip ir kodėl būti dėmesingiems čia ir dabar?

Chaosas ir triukšmas galvoje, viena kita vejančios ir į neišnarpliojamą kamuolį susipynusios mintys… Ar ši būsena pažįstama? Tai – perdėtas mąstymas, dažnai sutinkamas anglišku overthinking terminu. Jis pats savaime gali būti labai įtraukiantis – nuo pirminės minties „O kas jeigu…?“ greitai galime pasinerti į nuolatinį galvojimą, kas blogo yra nutikę arba dar gali nutikti. Didžiausia perdėto mąstymo problema – nepaliaujantis koncentravimasis į praeitį arba į ateitį, nepastebint svarbiausio – dabarties – momento. Tuomet mes galime pradėti jausti nerimą, energijos stygių, tapti apatiški aplinkai ir jaustis beviltiški ir neturintys resursų spręsti esamas problemas. Viena iš galimybių ištrūkti iš užsisukusios minčių karuselės ir pastebėti esamą momentą – dėmesingas įsisąmoninimas.

Dėmesingas įsisąmoninimas yra neutralus esamo momento pastebėjimas, atkreipiant dėmesį į savo kūno pojūčius, mintis, emocijas, atsisakant vertinimo ir tiesiog būnant su savimi visu ir visokiu čia ir dabar. Dėmesingas esamo momento įsisąmoninimas atsiranda tuomet, kai tam tikru būdu sukoncentruojame savo dėmesį:

  • Tikslingai – dėmesį valingai nukreipiame į pasirinktų pojūčių stebėjimą.

  • Į esamą momentą – dėmesį fokusuojame tik į tai, kas vyksta dabartyje, o jam nukrypus į praeitį arba ateitį, valingai ir švelniai grąžiname atgal į esamą momentą.

  • Nevertinant – neutraliai stebime savo patirtis ir leidžiame sau nevertinti jų kaip gerų ar blogų, patinkančių ar nepatinkančių.

 

Reguliariai praktikuojamas dėmesingas įsisąmoninimas gali turėti plataus spektro naudą mūsų sveikatai:

 

Psichologinė nauda:

 
  • ↓Mažėja: stresas, nerimas, depresyvumas.

  • ↑Didėja: savistaba, sąmoningumas, stabilumas, laimingumas, atjauta, pasitenkinimas darbu, pasitenkinimas santykiais, prasmingumo pojūtis.

Kognityvinė nauda:

 
  • ↓Mažėja: dėmesio ir minčių klajojimas.

  • ↑Didėja: dėmesio koncentracija, kūrybiškumas, problemų sprendimas, atmintis.

Fizinė nauda:

 
  • ↓Mažėja: lėtinis skausmas, įsitempimas.

  • ↑Didėja: imuninės sistemos atsakas, miego kokybė.

Kiti mūsų įrašai

Moterų kūno vaizdas
Kreipkime dėmesį į savo jausmus ir taip auginkime savo gerovę. Apie tai, jog mūsų kūnas nėra tik biologinis konstruktas, kuris skiria vieną lytį nuo kitos, pradėta kalbėti XX amžiaus pradžioje. Tuomet...
Daugiau
Ribos. Dėl ko žmonėms sunku brėžti ribas?
Psichologinei brandai, laisvei, meilei, atsakomybei bei darnaus santykio su savimi ir kitais mezgimui būtinas savo ir kitų ribų suvokimas, nubrėžimas ir saugojimas. Ribos nėra įgimtos, jos formuojamos...
Daugiau